Alternatieven transport & logistiek
Fabrikanten moeten vaak zelf kiezen of ze hun opslag-, distributie- en transportprocessen intern moeten uitvoeren of deze uitbesteden aan een logistiek specialist. In beide scenario’s is het doel om een efficiënte toeleveringsketen te realiseren vanaf het moment dat de grondstof in uw magazijn arriveert totdat u de afgewerkte producten op uw markten aflevert.
Bij deze activiteiten moet onder meer rekening worden gehouden met de volgende factoren:
– Bewaak de goederen om schade of verlies te voorkomen.
– Zorg voor tijdige leveringen met producten in goede staat.
– Zorg voor een verzekering om uw kapitaal te beschermen.
– Verkrijg de certificeringen die u nodig heeft om te werken.
Als u momenteel besluit of u uw eigen logistiek wilt uitvoeren of de functie wilt uitbesteden, moet u uw beslissing baseren op de beoordeling van vele variabelen, waaronder kosten, en op de voordelen van elke optie voor uw bedrijf.
In-house transport & logistiek
Het bouwen van magazijnen en het kopen van voertuigen om uw producten te verdelen opent verschillende mogelijkheden:
– U beheert de hele logistieke operatie, van goederenafhandeling tot klantenservice, en zorgt ervoor dat elk van de fasen van de keten voldoet aan uw bedrijfsdoelen en de verwachtingen van uw eindklanten.
– U heeft de flexibiliteit om leverdata en -tijden in te stellen, werkend volgens uw eigen capaciteiten en de vraag van uw klanten.
– U kunt de kosten verlagen door efficiënter te zijn. Opslag- en transportdiensten rekenen doorgaans een vast percentage over de verkoopprijs of een vaste prijs per stuk. Door de logistiek intern te beheren, kunt u uw uitgaven voorspellen en profiteren van de kortingen die u voor deze activiteiten bedingt.
– U krijgt waardevolle informatie uit de eerste hand over de efficiëntie van uw toeleveringsketen, voorraadomzet en feedback van klanten, zodat u kansen voor verbetering kunt vinden voor zowel producten als distributie.
De belangrijke aspecten transport & logistiek intern
– U moet grote investeringen doen in opslagfaciliteiten, voertuigen en ervaren personeel om u te helpen toegang te krijgen tot klanten en vertrouwen op te bouwen voor uw commerciële voorstel, wat tijd kost om te realiseren.
– Operationele kosten omvatten salarissen en voordelen voor magazijnpersoneel en chauffeurs, evenals kosten voor brandstof en voertuigonderhoud; dit worden allemaal vaste kosten, die uw winstgevendheid kunnen schaden.
– Distributie kan ingewikkeld en duur worden als uw klanten zich in het hele land of in het buitenland bevinden.
– U moet tijd en moeite steken in het plannen van uw distributie, het opleiden van uw chauffeurs en magazijnpersoneel, het balanceren van uw werklast, het onderhandelen met detailhandelaren of het voorbereiden van speciale bestellingen. Al deze activiteiten maken geen deel uit van uw corebusiness en leiden u af van het bereiken van uw strategische bedrijfsdoelen.